In juli heeft Elmec bij Valmont Structures in Maarheeze een half-portaalkraan van 2 x 2.500 kilogram  gemoderniseerd. Valmont produceert (verlichtings)masten: per definitie zijn dit grote, zware constructies waar goed functionerend kraan- en takelwerk onmisbaar zijn. De half-portaalkraan staat op het buitenterrein; na jarenlange trouwe dienst begonnen weer en wind hun tol te eisen op zowel de mechanische constructie als de elektrische uitrusting. Een nieuwe kraan lag voor de hand, maar na bestudering is in overleg besloten de kraan ter plekke grondig onderhanden te nemen. Onderdelen zijn vervangen of gereviseerd, de kraan is opnieuw opgebouwd en voorzien van een nieuwe elektrische installatie met radiografische afstandsbesturing. Na drie weken was de kraan weer volledig in functie.

Klik op de afbeelding voor een vergroting
Misschien heeft u ze al zien rijden, onze nieuwe servicewagens. In totaal 7 van onze 20 servicewagens zijn de afgelopen maanden vervangen. Zij hadden hun kilometers gemaakt en om ons hoge serviceniveau te kunnen garanderen, hebben we betrouwbare auto’s nodig. Tijdige vervanging is dan ook noodzakelijk. Met de nieuwe auto’s –onder meer een Fiat Doblo, Mercedes Citan en Volkswagen Caddy- weet u zeker dat we op tijd zijn.
Reeds decennia lang heeft Elmec een goede samenwerking met Karl Georg, fabrikant van loopwielen. Dit Duitse bedrijf levert een uitgebreide serie standaard loopwielen en wielsets  volgens de diverse DIN normen en fabrieksnormen, maar ook maatwerk (vanaf 1 stuks) met wieldiameters van 100 mm tot 1.000 mm.  

Karl Georg  blinkt uit door hun specialisme, hun professionaliteit en hun kennis van het product en de toepassing ervan. Mede hierdoor maar ook door de kennis van Elmec betreffende de producten van Karl Georg en onze kennis van de Nederlandse/Belgische  markt is bij beide partijen de behoefte ontstaan om tot een intensievere samenwerking te komen.

Sinds het begin van dit jaar vertegenwoordigt Elmec  Karl Georg exclusief op de Nederlandse markt. Met deze uitbreiding en aanvulling op ons programma kunnen wij onze klanten van dienst zijn met een zeer compleet assortiment loopwielen, wielsets, wielblokken en wielkasten (inclusief de benodigde aandrijvingen en toebehoren) van de gerenommeerde merken Karl Georg, Jamach en DEMAG. Door onze kennis en ervaring kunnen wij onze klanten adviseren bij de selectie van deze componenten, maar indien gewenst kunnen onze monteurs ook ondersteunen bij montage- ombouw- en revisie werkzaamheden.



De Venloop is een jaarlijks (hard)loopevenement in Venlo. In 2013 deden liefst 20.000 deelnemers mee aan de diverse afstanden, waaronder de halve marathon en de 10 kilometer. Het evenement staat bekend om zijn gezelligheid en vele toeschouwers langs de kant. Dit jaar was er voor het eerst een succesvolle wandeltocht: 3.000 deelnemers liepen op zaterdag 23 maart een afstand van 25 kilometer door Venlo en omgeving. Elmec was een van de hoofdsponsors van deze wandeltocht. Ook een aantal collega’s en partners liep mee. In een speciaal gemaakt shirt liepen zij de prachtige tocht. Sommigen met blaren, allen met veel plezier!

De vraag: een hulpmiddel om zware producten op een grote CNC-freesmachine te plaatsen. De oplossing van Elmec: een vrijstaande staalconstructie met bovenloopkraan en stroombaan.

 

Modelmakerij Gommans in Tegelen maakt modellen en prototypen van hout, metaal en kunststof of een combinatie daarvan, met een extreem hoge nauwkeurigheid. In haar branche behoort het bedrijf tot de top van Nederland. Een van de machines die Gommans gebruikt, is een grote CNC-freesmachine. De te frezen producten werden tot voor kort met een heftruck op het bed van de frees geplaatst. Maar doordat de producten steeds groter en zwaarder werden, was dit niet langer de juiste methode.

Het bedrijf vroeg Elmec om een takel/kraan te installeren. Samen met Gommans zijn we tot een staalconstructie gekomen met een lengte van 13 meter, een breedte van 5 meter en een hoogte van 5 meter. Daarbovenop is een bovenloopkraan geïnstalleerd. De constructie is zo geplaatst, dat de producten eenvoudig en veilig op het freesbed geplaatst kunnen worden. De kraan kan een werklast van 4.000 kilogram dragen; het probleem van Gommans is daarmee opgelost.