In november en december zijn bij TATA Steel, Service Centre Maastricht stapsgewijs de radiografische bedieningen van alle kranen vervangen door onze ARC Flex 12 EX bedieningen.

De oude bedieningen waren aan het einde van hun economische levensduur en sinds een half jaar waren er enkele systemen al vervangen door de ARC Flex 12EX. Deze bevielen in de praktijk zó goed, dat er op een bepaald moment de vraag kwam om een investeringsvoorstel te doen voor vervanging van de overige oude bedieningen. Elmec heeft toen een voorstel uitgewerkt voor 24 radiografische bedieningen, voorzien van stekker conform klantspecificaties en optisch/akoestische-signaalgever. Alle systemen zijn aangeboden met 2 zenders om snelle en eenvoudige wisseling van zenders bij lege accu of ploegenwissel mogelijk te maken. Ook de montage was in het voorstel meegenomen.

De opdracht werd al snel gegeven en Elmec kon aan het werk. Allereerst is er een inventarisatie gemaakt van de aanwezige systemen, hun functies, voedingsspanningen en de bijbehorende werkfrequenties. Aan hand daarvan is een plan voor stapsgewijze vervanging van de systemen opgesteld, en wel zodanig dat er tijdens de overgang geen frequentie-overlapping zou optreden. De systemen werden bij Elmec voorbereid waarbij de signaalgever in de ontvanger werd gebouwd, de stekkers gemonteerd én de zenders voorzien van functiesymbolen en kraannummer. In de loop van enkele weken zijn de oude systemen daarna vervangen.

Medio december is het project succesvol afgesloten. Inmiddels zijn de systemen dus volop in gebruik , naar volle tevredenheid van TATA Steel Service Centre Maastricht.

Meer precisie, meer flexibiliteit, meer kwaliteit. Zomaar een paar kreten die van toepassing zijn op de Demag V-profielkraan. De Demag V-profielkraan is de laatste innovatie op het gebied van kraanliggers en geldt als het perfecte alternatief voor conventionele kokerliggers. Het nieuwe liggerconcept blinkt uit in precisie, flexibiliteit en kwaliteit dankzij een trillingsarm ontwerp met taps toelopende membraanverbindingen. De kranen worden standaard geleverd met de nieuwe Demag DRC-D3 radiografische afstandsbesturing (incl. reservezender). Een aantal voordelen op een rij:

- Tot 30% stabieler dan kokerligger;

- Tot 17% reductie eigen gewicht;

- 2 keer langere levensduur van de ligger;

- Door het lage eigen gewicht heeft de V-profielkraan gunstige rijeigenschappen;

- Tot 55% minder windweerstand;

- Tot 30% meer lichtdoorlatend, door open constructie.

De V-profielkraan is verkrijgbaar met hijsvermogens tot 12,5 ton en overspanningen tot 30 meter.

Neem voor meer informatie contact op met onze verkoopafdeling kranen.

Banner

Op 6, 7 en 8 september kunt u ons vinden op de beurs “Transport Compleet” in Gorinchem.


Op deze beurs, die zich richt op de carrosseriebouw, zullen wij ons hoofdzakelijk profileren met de uitgebreide reeks radiografische afstandsbedieningen. Zo presenteren wij onze nieuwe ARC Flex 2 JX besturingen met lineaire joysticks en PWM ontvanger, én de ARC Flex-EPH met traploze, analoge drukknoppen. Tevens zal er een voorproefje van de 2e generatie ARC Flex worden getoond, die eind 2016 wordt verwacht.

De beurs vindt plaats op 6,7 en 8 september in de Evenementenhal Gorinchem, van 14.00 tot 22.00 uur. Toegang tot de beurs is gratis, wel is registratie via de website noodzakelijk voor het downloaden van e-tickets.
Dit kan via de link
www.evenementenhal.nl/transport-go.

De wet schrijft via de EG-Machinerichtlijn o.a. voor, dat men verplicht is om bijzondere gevaren bij het gebruik van machines te elimineren. Kranen en takels zijn ook machines en vallen derhalve ook onder deze richtlijn. Één van de veiligheidsaspecten die daarbij niet over het hoofd mag worden gezien is de levensduur van een kraan of takel. Denk hierbij aan metaalmoeheid en haarscheurtjes in bijv. draaiende delen zoals (tand)wielen. Fabrikanten van takels leggen daarom via de FEM-aanduiding vast wat de verwachte levensduur van een takel is, afhankelijk van de gebruiksklasse.

De FEM 9.755 is een norm die beschrijft welke maatregelen er genomen moeten zijn in het ontwerp om met een motorisch aangedreven hijswerktuig de beoogde levensduur te bereiken. Oftewel: Als een takel wordt gebruikt op de manier zoals de fabrikant dit voor ogen had bij het ontwerp zou de takel een levensduur van 10 jaar moeten hebben. Een takel verbruikt bij elke hijsbeweging een deel van zijn levensduur, ook wel Safe Working Period (SWP) genoemd. Als de levensduur verstreken is, is een volledige revisie conform fabrikantenspecificaties nodig om een verdere veilige inzet te waarborgen.

In de praktijk zal een takel vaak anders worden gebruikt dan de FEM-groep omschrijft. Zo kan een takel meer of minder hijsbewegingen maken dan geraamd, of is de gemiddelde last hoger of lager dan verwacht. Denk hierbij aan wijzingen in de ploegendiensten of verandering in product of proces. Om die reden is het van belang regelmatig aan hand van de praktijk te toetsen hoe het met de restlevensduur van de takel gesteld is. Misschien is het takel ‘licht’ gebruikt en kan een revisie worden uitgesteld. Of is een takel juist ‘zwaar’ ingezet en is de levensduur bijvoorbeeld al na 7 jaar verbruikt.

De eigenaar is wettelijk de verantwoordelijke voor het juist registreren en documenteren van deze gegevens. Elmec kan u hierbij van dienst zijn. Wij beschikken over speciale software om de kranen te inventariseren en de restlevensduur te berekenen en registreren. Elmec verzorgt dan ook al geruime tijd deze inventarisatie voor verschillende klanten in Nederland. Met een duidelijk overzicht kunt u snel inzicht krijgen in de SWP status van uw kranen.

In Duitsland is deze registratie en berekening overigens al ca. 10 jaar gemeengoed en wordt dit door Elmec GmbH, onze Duitse vestiging, uitgevoerd voor alle inspectieklanten.

Mocht u interesse hebben, neem dan gerust contact met ons op zodat wij in een gesprek kunnen aangeven wat een goede aanpak is.

Wij zullen u uiteraard over verdere ontwikkelingen blijven informeren.

EKDMRIndividuele behoeftes vragen om specifieke oplossingen. Dat is de reden waarom Demag de DMR modulaire staaldraadtakel heeft ontwikkeld. U kunt als klant profiteren van grensverleggende flexibiliteit in alle toepassingen: van stationair opgestelde installaties tot kraantoepassingen. Voor het eerst kan een staaldraadtakel worden gebouwd in zowel C-bouwvorm als coaxiale bouwvorm gebruikmakend van één basismodule. Het buitengewoon grote aantal toepassingen van de DMR-takel kan worden uitgebreid dankzij slimme interfaces en de bijbehorende aanbouwdelen en toebehoren.

U heeft de keuze:

  • C-ontwerp of coaxiaal ontwerp
  • 5 bouwgroottes met hijsvermogens tot 50t
  • Diverse types: voetentakel, onderhangend kortgebouwd, dubbel-rail kat en standaard onderhangend.
  • Besturing: Smart SafeControl systeem, conventionele relaisbesturing of zonder besturing
  • Traploze of 2-traps aandrijfoplossingen
  • Bediening: bekabeld of radiografisch

Klik hier voor een 3D-animatie (let op: een nieuw venster opent)

Bekijk onderstaand filmpje en raak overtuigd!